Tahukah anda?

Oleh itu, jangan ambil mudah tentang jeragat ya.

 

Jeragat terjadi akibat sinaran UV yg tembus ke dalam kulit serta pencemaran akibat radikal-radikal bebas dari masa ke semasa tanpa kita sedari.

Kehadirannya pada peringkat awal memang tak berapa nampak. Apatah lagi jika sibuk bekerja dan tak berapa nak ingat untuk jaga kesihatan kulit wajah kita.

Ok, mungkin ada dalam kalangan anda yang hairan kenapa ada sesetengah kosmetik menggunakan bahan aktif daripada jenis merkuri walaupun ia adalah bahan terlarang.

 

Pertama sekali adalah disebabkan permintaan menggila di pasaran dari kalangan wanita yg mahukan kulit cantik tanpa jeragat, cerah dan putih kemerah-merahan dalam masa yang singkat.

 

Disebabkan permintaan 'ingin kesan yang cepat' tersebut, para pengilang produk kosmetik yang hanya mementingkan keuntungan mengambil jalan mudah menggunakan merkuri dalam produk mereka kerana fungsi merkuri dalam kosmetik adalah seperti berikut;

 

Dalam bidang bioteknogi, pengkaji-pengkaji terdahulu mendapati bahan aktif yang dihasilkan oleh bunga Daisy sangat bermanfaat untuk;

 

 Mengurangkan peradangan pada kulit wajah

 Memudarkan jeragat

 Mencerahkan kulit wajah

Jeragat di wajah bermula dengan tompok atau bintik yang berwarna seakan coklat atau hitam dimuka, yang jika dibiarkan lama-kelamaan akan menjadi semakin besar.

 

Kehadiran jeragat yang pada mulanya kurang disedari boleh menjadi masalah besar kepada kaum wanita kerana kulit wajah akan jadi kusam, tidak berseri dan menghilangkan keyakinan diri.

 

Wanita yang mengalami masalah jeragat akan menghadapi tekanan perasaan yang berpanjangan kerana jeragat sukar ditutup walaupun dengan makeup asas. Penampilan diri wanita akan terjejas dan pada ketika itu wanita yang mengalami masalah jeragat akan berusaha mencari produk-produk yang boleh membantu mereka menyelesaikan masalah jeragat.

 

Selain menggunakan produk-produk penjagaan kulit, anda boleh menggunakan bahan yang mungkin ada didapur anda sendiri.